fbpx

JAK SERWISOWAĆ SAMOCHÓD LPG PRZED ZIMĄ

Dzięki regularnym wymianom filtrów LP mamy odpowiedni poziom oczyszczenia paliwa, który w bezpośredni sposób wpływa na kondycję silnika, a każde zaniedbanie w zakresie okresowej wymiany filtrów wraz z przeglądem LPG to skrócenie przebiegu i żywotności części LPG auto gazu a w najgorszym przypadku silnika w Waszych autach.

Każdy z nas chce jeździć tanio. Ceny paliw nie nastrajają optymizmem, dlatego auto gaz od lat cieszy się niesłabnącym zainteresowaniem Klientów. Zima weryfikuje wszystkie nieprawidłowości LPG. Na Auto gaz niskie temperatury mają duży wpływ. Jedną z najważniejszych czynności w ramach obsługi technicznej pojazdu przed zimą i jego instalacji gazowej jest wykonanie diagnostyki komputerowej LPG pod kątem usterek, błędów, awarii a ewentualne błędy poznamy po wyświetlonych kodach. Mało kto zdaje sobie sprawę jak ważne są w Instalacji gazowej LPG filtry. Gwarancja po montażu LPG przewiduje ich wymianę co 10 – 15 tys km. Wkłady w Filtrach LPG właśnie do takich przebiegów są w stanie zatrzymać nieczystości i nie dopuścić aby przedostały się do reszty układu LPG. Klient często mówi: Nie robiłem przeglądów gazu LPG bo konieczności takiej nie było. Auto jeździło super, to po co przyjeżdżać??? Odpowiedź jest prosta: NALEŻY DBAĆ I ROBIĆ PRZEGLĄDY LPG WRAZ Z WYMIANĄ FILTRÓW GAZOWYCH Filtr ma zasadniczą i nieocenioną funkcję dla pracy instalacji LPG oraz całego zasilania benzynowego. LPG uznaje się za paliwo czyste, po to zatem ten filtr gazu? Gaz LPG jest czysty, ale źródłem zanieczyszczeń mogą być zbiorniki z gazem, cysterny, zbiorniki na stacjach, pompy wszelkiego typu, które z racji wyeksploatowania bywają źródłem różnego rodzaju opiłków metalowych. To jest problem, z którym radzą sobie filtry w LPG aby cały system LPG działał bez zarzutu i nie wpływał w negatywny sposób na pracę samochodu na obu paliwach. Zapchane filtry LPG frakcjami olejowymi nie są w stanie przepuszczać właściwej ilości gazu aby LPG pracowała bez zarzutu. Środek filtra jest zalepiony jakby smołą, która zmniejsza przepustowość filtra LPG. Klient myśli, że nic się nie dzieje, a fakt jest taki, że filtr zabrudzony frakcjami olejowymi z każdym kolejnym przejechanym kilometrem chwilą stanowi coraz mniejsze zabezpieczenie dla całego systemu LPG.

Dzięki regularnym wymianom filtrów LPG mamy odpowiedni poziom oczyszczenia paliwa, który w bezpośredni sposób wpływa na kondycję silnika, a każde zaniedbanie w zakresie okresowej wymiany filtrów to skrócenie przebiegu i żywotności części auto gazu a w najgorszym przypadku silnika w Waszych autach. Abyście Państwo zrozumieli jaka ważna jest funkcja filtrów LPG przybliżę Wam budowę instalacji LPG: Przykładowa Instalacja gazowa LPG IV generacji składa się z: reduktora gazowego LPG, sterownika elektronicznego, listwy wtryskiwaczy, przełącznika w kabinie kierowcy, a także filtrów: fazy ciekłej i fazy lotnej, zaworu tankowania, zbiornika gazu umieszczonego w miejscu koła zapasowego, pierwszego elektrozaworu na zbiorniku, przewodów, drugiego elektrozaworu.

Obecnie instalacje gazowe są bardzo precyzyjne i stanowią kompatybilne systemy w systemami benzynowymi. Technologia poszła bardzo do przodu i to bardzo ładnie widać na przykładzie LPG. Kiedy instalacje były proste, mechaniczne w oparciu o mixer gazowy. To były dane czasy i kojarzyły się w klapkami antystrzałowymi detonacjami pod maską oraz swoistym zapachem w rur wydechowych. Dziś LPG to profesjonalny zbiór elektroniki i czułych elementów jakimi są wtryskiwacze LPG i to właśnie one cierpią najbardziej jeśli wymiana filtrów auto gazu nie jest wykonywana w odpowiednim czasie. O ile letnie czy wiosenne temperatury wybaczają, że filtry LPG nie zostały wymienione o tyle zima weryfikuje błyskawicznie tę kwestię. Niskie temperatury otoczenia sprawiają, ze oleiste frakcje znajdujące się w systemie filtrującym Filtra LPG po prostu tężeją, zamarzają i kłopot z LPG murowany. Te oleiste zabrudzenia ograniczają przepływ gazu i powodują szereg usterek. Aby zrozumieć jak ważną kwestią dla poprawnej pracy instalacji gazowej jest wymiana filtrów LPG, przybliżę zasady pracy instalacji LPG. Na stacji przy dystrybutorze LPG tankujemy w formie ciekłej. W zbiorniku panuje ciśnienie, dzięki któremu po otwarciu zaworu w wielozaworze gaz płynie przewodami do elektrozaworu. Następnie dociera przewodem do parownika, gdzie zostaje podgrzany. W ten sposób przechodzi w fazę lotną. Po zmieszaniu z powietrzem jest zassany przez silnik i dostarczany do komory spalania.

Pamiętajmy tankujemy różne paliwo LPG na różnych stacjach. Wraz z tankowanym gazem dostarczane są do zbiornika zanieczyszczenia, a te nie mogą dostać się do silnika, bo z czasem spowodują jego uszkodzenie. Filtry są po to, by do tego nie dopuścić. Jeśli filtry instalacji gazowej będą zapchane, odczujemy spadek mocy przy przyspieszaniu, zauważymy nierówną pracę silnika, a nawet jego gaśnięcie podczas pracy na gazie.

Filtry w instalacji gazowej LPG montowany jest w celu oczyszczania paliwa jeszcze przed procesem spalania. Zapobiega to uszkodzeniu innych części układu LPG, a dokładniej – delikatnych wtryskiwaczy gazu. Zapchany Filtr to początek nieprzyjemnych usterek, które nie musiałyby się wydarzyć gdyby Właściciel auta regularnie i zgodnie z wymaganiami Producenta, właściciela Marki wykonał prosty i tani przegląd LPG, wraz z regulacją, diagnostyką komputerową i sprawdzenie szczelności. Średnie ceny z taki kompleksowy przegląd LPG to kwota 200 zl brutto wraz z FV.

Zapchany, zabrudzony filtr gazu ma bezpośredni wpływ na prace samochodu na LPG i powoduje tak zwane szarpanie. To charakterystyczny objaw dla brudnych filtrów i od razu Właściciele aut z auto gazem powinni się udać do warsztatu celem serwisu LPG. Pierwsze niekojące wskazówki dla użytkownika auta na gaz LPG wskazujące na zapchane filtry w instalacji gazowej! Falowanie obrotów na biegu jałowym, duży spadek mocy po przejściu na zasilanie LPG, wyraźnie wyższe spalanie LPG, błąd w komputerze sterowania instalacją – komunikat: zbyt niskie ciśnienie gazu, problemy z reduktorem lub wtryskiwaczami – są wrażliwe na zabrudzenia, ale takiej diagnozy nie życzymy nikomu, gdyż zawsze wiąże się ona z wysokimi kosztami naprawy.

W Energy Gaz Polska ul. Ostrobramska 38a w Warszawie załatwiamy taki przegląd kompleksowo. Serwisant oprócz wymiany przeważnie 2 filtrów fazy lotnej i skupi się przygotowując auto do okresu zimowego na sprawdzeniu parametrów mieszanki aby dostosować ją do potrzeb działania LPG, które zmieniają się i są zależna od pory roku. Sprawdzamy i wymieniamy filtry niejednokrotnie oblepione i zabite mazutem i frakcjami olejowymi, a przecież czyste są niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania LPG. Filtr fazy ciekłej LPG ma za zadanie filtrowanie gazu, gdy jeszcze w postaci ciekłej przepływa ze zbiornika z gazem do elektrozaworu. Filtr fazy lotnej LPG filtruje gaz, gdy ten opuszcza reduktor. Reduktor ogrzewany jest przewodami układu chłodniczego auta. O jego rozgrzaniu gaz który przez niego przepływa zmienia postać z ciekłej w lotną i właśnie w takiej formie trafia do filtra fazy lotnej. Czysty filtr LPG w aucie to tak jakby zdrowa wątroba u jego Właściciela.

Ważne aby podczas kompleksowego przeglądu LPG ustawić parametry mieszanki gdyż w zimie zmienia się stosunek propanu do butanu. Dla uzyskania większego ciśnienia LPG stosuje się zwiększenie ilości propanu w stosunku do butanu i instalacja będzie pracowała jak potrzeba w warunkach zimowych, kiedy temperatury spadają. Klienci bagatelizują konieczność wymiany filtrów LPG jako zbyteczną i nierzadko żałują 200 zł na przegląd LPG. Brak dbałości o stan i serwis LPG zemści się szybciej niż myślimy. Brak wymiany filtrów LPG doprowadzi do uszkodzenia najdroższych elementów instalacji LPG, czyli wtryskiwaczy.

Pierwszym niepokojącym objawem zabrudzenia wtryskiwaczy przez filtry, które puściły brudny gaz jest: nierówna praca silnika przy pierwszym przełączeniu auta z Pb na LPG. Ten objaw wskazuje na to, że mamy problem nie tylko z brudnymi filtrami LPG, które nie zatrzymały brudnego i zanieczyszczonego gazu ale już z wtryskiwaczami. Problem ustępuje po przejechaniu kilkunastu kilometrów. Tym objawem definiujemy uszkodzeni lub zabrudzenie wtryskiwaczy LPG. Tutaj sprawa jest o wiele bardziej poważna a konsekwencje finansowe poważniejsze. Czasem wystarczy wizyta w warsztacie LPG Energy Gaz Polska i czyszczenie wtryskiwaczy specjalną metoda i płynem a czasem to jest już konieczność wymiany niesprawnych wtrysków na nowe.

Obsługa LPG, regularna wymiana filtrów LPG, diagnostyka komputerowa, sprawdzanie i dbałość o całą instalacją gazową LPG to podstawa i stanowi pewnego rodzaju działanie prewencyjne aby zapobiec zniszczeniu wtryskiwaczy i reduktora. Puszczają filtry LPG wtryskiwacze i reduktor a czasem 2 zostaną zabrudzone i może dojść do ich zniszczenia. Regularne serwisowanie auta i wydanie 200 zł co 15 tys. km w renomowanym warsztacie to znacznie mniejszy koszt niż ewentualne wymiany całej listwy wtryskiwaczy czy reduktora LPG. Czyste i nowe filtry LPG mają większą zdolność wchłaniania zanieczyszczeń przez wkład filtracyjny, niż te, które są zabrudzone i frakcjami olejowymi.

Za jakość paliwa gazowego doprowadzanego do wtryskiwaczy odpowiada głównie filtr fazy gazowej (lotnej) LPG, który w zależności od zaleceń producenta instalacji gazowej wymienia się co 10-15 tys. km. To właśnie ten filtr zatrzymuje najbardziej szkodliwe dla wtryskiwaczy oleiste frakcje, które wytrącają się po zmianie stanu skupienia LPG na gazowy. To najważniejszy filtr w instalacji gazowej i należy go bezwzględnie wymieniać zgodnie z zaleceniami producenta instalacji, a użytkownicy auta z LPG często tę kwestię bagatelizują.

Jak wspomniałem wcześniej filtr, który puści brudny gaz i dostanie się on do całego okładu spowoduje awarie innych części LPG. O wtryskiwaczach wspominałem wcześniej a teraz czas na tak zwany parownik LPG.
Reduktor jest czuły na działanie frakcji olejowych, który w połączeniu z siarczanami występującymi w LPG zaklejają kanały lub w procesie chemicznym uszkadzają gumowe elementy reduktora. W takim przypadku są 2 opcje, albo wymiana reduktora na nowy lub czasem jak producent urządzenia posiada specjalny system naprawczy – regenerację reduktora. To i tak będą niewspółmierne większe koszta niż przegląd LPG w wymaganych przez Producenta interwałach czasowych. Na skutek pęknięcia membrany reduktor może ulec awarii. Objawy będą podobne jak przy zapchanych filtrach gazu, dodatkowo można czuć woń gazu w kabinie auta albo nie będzie możliwości przełączenia zasilania benzynowego na gazowe. Jeśli nieszczelność reduktora jest duża następuje automatyczne przełączenie na zasilanie benzyną.

Jeśli zdecydujemy się na to wymianę reduktora LPG, pamiętajmy, że dobrze będzie zdecydować się także na wymianę przewodów wodnych w układzie chłodzenia. Z czasem sztywnieją i mogą pękać, a to spowoduje wyciek płynu chłodzącego. System LPG to spójny mechanizm, który poprzez brudny gaz może ulec awarii. Regularne serwisowanie LPG zapobiegnie kłopotom i kosztom naprawy. LPG tankujemy w formie ciekłej. W zbiorniku panuje ciśnienie, dzięki któremu po otwarciu zaworu w wielozaworze gaz płynie przewodami do elektrozaworu. Następnie dociera przewodem do parownika, gdzie zostaje podgrzany. W ten sposób przechodzi w fazę lotną. Po zmieszaniu z powietrzem jest zassany przez silnik i dostarczany do komory spalania.

Zanieczyszczenia, które są wraz z gazem dostarczane do zbiornika, nie mogą dostać się do silnika, bo z czasem spowodują jego uszkodzenie. Filtry są po to, by do tego nie dopuścić. Efektem może być wyższe spalanie paliwa gazowego. Jeśli filtry instalacji gazowej będą zapchane, odczujemy spadek mocy przy przyspieszaniu, zauważymy nierówną pracę silnika, a nawet jego gaśnięcie podczas pracy na gazie.

Drodzy Państwo ważne jest gdzie tankujecie LPG. Korzystajcie ze sprawdzonych stacji LPG bo ważna jest jakość tankowanego gazu. Dlatego istotne, by kupować to paliwo na stacjach, co do których mamy pewność, że oferują LPG przystosowany do zimy. Im mniej propanu w mieszaninie gazu, a więcej butanu, tym ciśnienie jest mniejsze. Kończy się to spadkiem mocy podczas jazdy na gazie albo – w przypadku systemów wtryskowych – przełączaniem zasilania na benzynę. Takie stacje należy omijać, bo jakoś paliwa jest marna i wpłynie na komfort użytkowania naszych aut. Gaz LPG to super alternatywa dla osób ceniących sobie niższe koszta eksploatacji auta jak również dla propagujących styl Eco. Poruszone w artykule kwestie wskazują jednak, że o auto gaz po masą trzeba dbać czy to poprzez okresowe wymiany filtrów, wizyty serwisowe dostosowujące skład mieszanki do okresu roku poprzez wybór pewnych stacji LPG i dobrego paliwa.

Interesuje Cię montaż LPG? Dobrze trafiłeś! Zadaj pytanie ekspertowi!