montaż autogazu
serwis lpg
o nas
aktualnosciwycena lpgopinie o energy gaz polska
floty
lpg do szkół nauki jazdyraty
galeria
video
instalacje gazowe
direct
gaz ciekły
dlm
cennik lpg
certyfikaty
pytania lpg
mechanika pojazdowa
praca
pasja
sport
raty
kontakt energy gaz polska
serwis autogaz

ENERGY GAZ W MEDIACH

Artykuły w prasie, programy telewizyjne z udziałem EGP.

energy gaz polska euroflota energy gaz polska rzeczpospolita energy gaz polska tvn24 energy gaz polska tvn turbo energy gaz polska tvpenergy gaz polska polsat  energy gaz polska polsat news  energy gaz polska onet  energy gaz polska cnbc
energy gaz polska autoświat energy gaz polska auto motor sportenergy gaz polska autogazjournal

Ekspert LPG Piotr Zatchij w grudniowym wydaniu miesięcznika Serwis Motoryzacyjny przedstawia budowę i zasadę działania wtrysku ciekłego LPG Prins DLM VI generacji do aut z bezpośrednim wtryskiem zasilający je przez wtryskiwacze benzynowe!

Kliknij aby powiększyć:
www.egp.pl/DLM1.pdf, www.egp.pl/DLM2.pdf

System LPG Prins Direct LiquiMax 2.0 to rozwiązanie dedykowane i stosowane przez producentów aut w fabrycznie nowych modelach! Dowiedz się więcej: http://www.egp.pl/cieklywtrysk-prins-direct-liqui-max.htm



Ekspert LPG Piotr Zatchij w październikowym wydaniu miesięcznika Serwis Motoryzacyjny przedstawia jakie są najczęstsze przyczyny usterek LPG!

Kochani pamiętajcie! Dbałość o LPG, systematyczny serwis, wymiana filtrów uchronią Państwa auto przed usterkami! Zapraszamy serdecznie do Energy Gaz Polska!

Kliknij aby powiększyć: www.egp.pl/LPG1.pdf, www.egp.pl/LPG2.pdf



Biznes motoryzacyjny naznaczony szminką!

P.S. Kliknij aby powiększyć:
1 strona
www.egp.pl/EFP1.pdf, 2 strona www.egp.pl/EFP2.pdf



Jak namówić nowego klienta?

Zapraszamy do lektury! Wersja online na:
http://autogaz-journal.pl/porady/jak-namowic-nowego-klienta

Serdecznie dziękujemy za współpracę i tak pochlebne opinie!
Pozdrowienia od zespołu EGP!

http://autogaz-journal.pl/media/release/AGJ_002/energy1-1024x574.jpg

LPG w pełni fabryczne

Zapraszamy do lektury! Wersja online na:
http://autogaz-journal.pl/porady/lpg-w-pelni-fabryczne

Serdecznie dziękujemy za współpracę i tak pochlebne opinie!
Pozdrowienia od zespołu EGP!


Porsche Cayenne Turbo montowane w EGP
na okładce wrześniowego wydania Auto Gaz Journal! :)

Energy Gaz Polska jako Ekspert w dziedzinie LPG przygotowywało interesujący materiał dotyczący montażu autogazu w silnikach o dużej pojemności. Obalam w nim mity i stwierdzamy fakty! Zobacz dlaczego duże pojemności generują ogromne oszczędności!

Zapraszamy do lektury! Wersja online na:
http://autogaz-journal.pl/porady/duze-pojemnosci-jak-najbardziej

Serdecznie dziękujemy za współpracę i tak pochlebne opinie! Pozdrowienia od zespołu EGP!


http://autogaz-journal.pl/media/release/AGJ_008/Ford-1.jpg

LiquidSi – ciekły wtrysk

Pisaliśmy już na naszych łamach o rosnącej popularności instalacji Vialle LiquidSi do aut z pośrednim wtryskiem benzyny. Podaje ona LPG w fazie płynnej. Prezentujemy takie rozwiązanie w japońskim kompaktowym sedanie Mitsubishi Lancer 1.6.
Więcej na: http://autogaz-journal.pl/


http://autogaz-journal.pl/media/release/AGJ_008/Lancer.jpg http://autogaz-journal.pl/media/release/AGJ_008/wtryski.jpghttp://autogaz-journal.pl/media/release/AGJ_008/wlew.jpghttp://autogaz-journal.pl/media/release/AGJ_008/elektronika.jpg

Energy Gaz Polska – 10 lat na rynku

Energy Gaz Polska powstała w Warszawie w sierpniu 2004 r. W tym roku przypada zatem jubileusz jej obecności na rynku. 10 lat działalności w czasie której zamontowano kilka tysięcy instalacji gazowych wpisało firmę na stałe w rozwój branży LPG na naszym rynku.
Więcej na:
http://gazeo.pl/

http://img.gazeo.pl/gazeo_2014/Na_biezaco/Wiadomosci/2014/Energy_Gaz_Polska_10_lat_na_rynku/warsztat_EGP.jpg http://img.gazeo.pl/gazeo_2014/Na_biezaco/Wiadomosci/2014/Energy_Gaz_Polska_10_lat_na_rynku/race_car_EGP.jpg http://img.gazeo.pl/gazeo_2014/Na_biezaco/Wiadomosci/2014/Energy_Gaz_Polska_10_lat_na_rynku/serwis_Czakram.jpghttp://img.gazeo.pl/gazeo_2014/Na_biezaco/Wiadomosci/2014/Energy_Gaz_Polska_10_lat_na_rynku/certyfikat_Czakram.jpg http://img.gazeo.pl/gazeo_2014/Na_biezaco/Wiadomosci/2014/Energy_Gaz_Polska_10_lat_na_rynku/EGP_w_TVN_CNBC.jpg

PRINS Direct LiquiMax-2.0 montowany w Energy Gaz Polska!
To jakość, która broni się sama!


Oddajemy w Wasze ręce wyjątkowy materiał dotyczący wtrysku gazu ciekłego PRINS DLM 2.0 przeznaczonego do samochodów z bezpośrednim wtryskiem benzyny! Instalacja ta wykorzystuje oryginalny, fabryczny układ paliwowy auta w celu zasilenia go gazem LPG i właśnie dlatego jest to rozwiązanie dedykowane precyzyjnie do danej marki i modelu samochodu. Profesjonalnie skompletowany i skonfigurowany zestaw, ścisła dedykacja pod konkretny model auta i typ silnika zapewnia bezawaryjność, niewiarygodne osiągi silnika oraz komfort i bezawaryjność po montażu LPG w Energy Gaz Polska!



PRINS Direct LiquiMax-2.0 montowany w Energy Gaz Polska - Jest moc! Jest Magia!

Od lat PRINS przyzwyczaił Energy Gaz Polska do najwyższej jakości, niezawodności proponowanych przez siebie urządzeń, a dziś zadziwia nietuzinkowym podejściem do życzeń Klienta! Stworzyliśmy ten film właśnie po to abyście na własne oczy zobaczyli, jak wielką wagę PRINS przykłada do detali! Przełącznik gazu, teoretycznie to takie banalne urządzenie, a u PRINSA wystylizowany jest jak prawdziwe dzieło sztuki! Od teraz systemy LPG dzięki marce PRINS będą nie tylko markowe i doskonałe technicznie ale i zachwycające swoim wyglądem.



Samochód Marzeń Kup i Zrób - Subaru Forester 2.0 Turbo montaż LPG Vialle Wtrysk Ciekły

Samochód Marzeń - Kup i Zrób! Kolejny raz z udziałem Energy Gaz Polska! Przed Wami gorący materiał z montażu LPG V generacji Vialle Wtrysk Ciekły w samochodzie Subaru Forester 2.0 Turbo w EGP!





Samochód Marzeń Kup i Zrób - Range Rover Classic V8 montaż LPG Lovato Fast

Samochód Marzeń - Kup i Zrób! Kolejny raz z udziałem Energy Gaz Polska! Przed Wami gorący materiał z montażu LPG IV generacji Lovato Fast w samochodzie Range Rover Classic V8 w EGP!



TVN Turbo Samochód Marzeń Kup i Zrób - LPG Vialle Wtrysk Ciekły

Kochani, dzielimy się z Wami fantastyczną fotorelacją z najnowszej Produkcji TVN Turbo Samochód Marzeń Kup i Zrób. Tym razem Subaru zyska nowe życie na gazie! Specjalnie dla Was przygotowywaliśmy odcinek z VIALLE gazem ciekłym w roli głównej! Pełen profesjonalizm ekipy telewizyjnej i świetne, merytoryczne przygotowanie Piotra Zatchij, Szefa Technicznego naszej Firmy pozwoliły nam zrealizować materiał w ciągu 3 dni i zaprezentować zalety najnowszej generacji instalacji LPG, którą założycie w Energy Gaz Polska. Zapraszamy do skorzystania z usług EGP.



Energy Gaz Polska w TVN Turbo w programie Samochód marzeń - Kup i zrób!

Nasz Szef działu technicznego, Piotr Zatchij prezentuje montaż firmowej włoskiej instalacji gazowej Lovato Smart w wiekowym już ale wciąż luksusowym Range Rover Classic oraz odpowie na wiele ciekawych pytań dotyczących LPG!




Energy Gaz Polska
wśród sponsorów VII Zlotu Civic Klub Polska!
Za nami siódma edycja największego zlotu Hondy Civic w Polsce, który odbył się w dniach 30 maja – 1 czerwca! Miłośnicy tej japońskiej marki już trzeci raz gościli w Białej Podlaskiej, aby móc wspólnie cieszyć się swoją pasją. Łącznie ponad 400 aut i 1000 osób! W tym roku po raz pierwszy zlot odwiedzili goście zza granicy: Litwy, Łotwy, Ukrainy i Białorusi. Na zlot zjechały się samochody z całego kraju: Hondy Civic, CRX, Accord, Integry, Jazz!

Wśród wielu atrakcji nie mogło zabraknąć jazdy na 1/4 mili oraz Time Attack. To stałe punkty imprezy na lotnisku, ale nie jedyne. W tym roku chętni mogli przeżyć zderzenie dzięki odpowiedniemu symulatorowi, obejrzeć najnowszy model Hondy Civic Tourer. Przeprowadzono konkursy: na Auto zlotu, Najniższe auto, Car audio oraz Najładniejszą komorę. Dużym zainteresowaniem cieszyła się loteria fantowa, gdzie można było wygrać wartościowe nagrody. Wszystko z myślą o tych, którzy postanowili nie startować w zawodach.

Kolejne spotkanie już za rok, mamy nadzieję, że jeszcze w liczniejszym gronie! Pozdrawiamy serdecznie całe
Stowarzyszenie Civic Klub Polska!



 

Energy Gaz Polska w 12 numerze tygodnika Auto Świat! Zapraszamy do lektury! Tym razem poruszany jest temat okresowych przeglądów instalacji gazowych. Oczywiście nie mogło zabraknąć wypowiedzi Eksperta - Naszego Szefa Działu Technicznego Piotra Zatchij



Ekspert LPG radzi! Czy lepiej kupić auto benzynowe już z zamontowanym LPG, czy bez instalacji gazowej? Na to pytanie odpowiada Nasz Szef Działu Technicznego Piotr Zatchij na łamach miesięcznika Auto Motor i Sport!



Energy Gaz Polska w wydaniu miesięcznika LPG - AutoGaz Journal! Zapraszamy do lektury! :)




Energy Gaz Polska gościło u siebie Reporterów TVN Turbo! Energy i TVN - to zawsze udane realizacje!!! Tym razem wystąpiliśmy w ''Samochód Marzeń - Kup i Zrób''! Relacja poniżej:



Gorący materiał z planu filmowego w Energy Gaz Polska :)

Dnia 8 marca 2013r korzystając z doświadczenia Energy Gaz Polska,
nasz Partner Tvn Turbo przygotowywał ciekawy materiał dotyczący
bezpieczeństwa instalacji gazowych do programu Zakup Kontrolowany.
Zapraszamy do obejrzenia naszego filmu z realizacji tego przedsięwzięcia.




Energy Gaz Polska w TVN Turbo w programie Zakup Kontrolowany!
Temat - bezpieczeństwo instalacji LPG!




 
V Ogólnopolski Zlot Civic Klub Polska 26.05.2012 Biała Podlaska - nasza Honda CRX zajęła pierwsze miejsce w wyścigach równoległych na 1/4 mili w klasie D-Series



WST I Runda Lap Race 15.04.2012 - Honda CRX od Energy Gaz Polska zajęła pierwsze miejsce w klasie D4 (Pojemność 1600)!!!



Polsat News w Energy Gaz Polska - relacja na żywo dotycząca instalacji gazowych


Instalacje gazowe lpg w luksusowych samochodach - fragment programu TVN Turbo Raport

Energy Gaz Polska - fragment programu TVN Turbo Do Celu

Fragmenty Pozostałych Programów:















 

WYŚCIG NA 1/4 MILI - HONDA CIVIC 4GEN LPG



NASZE STOISKO - BEMOWO



WYŚCIG - BEMOWO



ROZDANIE PUCHARÓW - III miejsce



NAPISALI O NAS W PRASIE:

 

GAZOWANIE NA GAZIE
Autor: Jerzy Domagała
Data wydania: 2005.06.03
Rzeczpospolita, dodatek Dobra Firma
Oryginalny artykuł:
Rzeczpospolita on line

 

TEMAT TYGODNIA Gazowanie na gazie. Montowanie instalacji gazowych w samochodach nie jest trudne i nie wymaga dużego kapitału. Ale nie jest to biznes samograj. Samochodów przybywa. Benzyna drożeje i najpewniej będzie drożeć. Gaz, choć jego cena też wzrosła, wciąż jest dwa razy tańszy. Instalacja gazowa co prawda kosztuje, ale zwraca się po roku, najwyżej dwóch - w zależności od tego, jaki ma się pojazd i jak dużo jeździ.

Otworzyć warsztat montujący takie instalacje nie jest trudno i nie wymaga to bardzo dużego kapitału. A więc sukces pewny? Niekoniecznie. Liczących się firm produkujących lub sprowadzających instalacje gazowe jest co najmniej dziesięć - głównie polskie, włoskie, holenderskie. Dostępnych marek, typów, rodzajów pełen wachlarz: gaźnikowe, mikserowe, z wtryskiem jedno, wielopunktowym, sekwencyjnym. Aby otworzyć zakład ich montażu, nie trzeba legitymować się kwalifikacjami ani uprawnieniami.

- Potrzebna jest ogólna wiedza o samochodach i znajomość podstaw elektroniki - mówi Sławomir Piekarz, inżynier mechanik po Politechnice Lubelskiej, właściciel trzech firm Auto-Gaz: w Lublinie, Bydgoszczy i Opolu. Chcąc montować instalacje, trzeba z ich dostawcą podpisać umowę, w wyniku czego zostaje się jego autoryzowanym przedstawicielem, otrzymuje certyfikat i homologację. Bez tego wykonywanie tej usługi nie jest możliwe.
Zainteresowany musi mieć odpowiedni lokal, spełniający warunki podobne do tych, jakich wymaga się od warsztatu samochodowego - czyli wentylowany, z kanałem lub podnośnikiem. Trzeba też mieć analizator spalin, tester szczelności instalacji, wózek diagnostyczny PW1, komputer (a lepiej dwa), kasę fiskalną. Dostawca instalacji zapewnia oprogramowanie do komputera, zwykle organizuje też kilkudniowe szkolenie. Należy zatrudnić co najmniej dwóch pracowników: najlepiej mechanika i elektronika. Nie można zapomnieć o miejscu obsługi klientów z przyzwoitym wystrojem. - Jeśli ma się pieniądze, można taki interes uruchomić w miesiąc - mówi Piotr Zatchij, sześć lat w zawodzie, od roku prowadzi wspólnie z Małgorzatą Nizińską firmę Energy Gaz Polska na warszawskim Grochowie.

Ile mieć trzeba pieniędzy? - Na początek może wystarczyć 50 tys. zł, jeśli np. kupi się urządzenia i narzędzia używane. Ale to absolutne minimum - ocenia Zatchij.

Ile można zarobić?
To biznes uzależniony od pór roku i ruchów na rynku paliw; jeśli zapowiadane są podwyżki cen benzyny, wówczas klientów przybywa. Ludzie przerabiają też importowane samochody, których od wejścia do Unii znów sprowadza się bardzo dużo.
- W gorszych miesiącach, czyli od listopada do stycznia wykonujemy 10 - 15 zleceń. Mając dwóch pracowników, można zrobić od jednej do dwóch instalacji dziennie - mówi Piotr Zatchij. Jedna instalacja kosztuje od 1 do 4,5 tys. zł. Średni zarobek to ok. 500 zł na jednym montażu. Przy 20 instalacjach miesięcznie zarobek wynosi ok. 10 tys. zł na czysto.
- Dobry warsztat powinien wykonywać 20 - 30 instalacji miesięcznie. Ale w obecnych warunkach to raczej życzenie. Bo bywają miesiące, że jest 5 - 10 montaży. Gdy jest ich 20 miesięcznie, jest zadowalająco i warsztat może się utrzymać - mówi Sławomir Piekarz.
- Żeby warsztat się utrzymał, musi mieć co najmniej jeden montaż dziennie. Daje to zarobek brutto od 200 do 700 zł, zależnie od montowanego urządzenia. Montaż dwu instalacji dziennie starcza nie tylko na chleb, ale i na bułeczki - ocenia Andrzej Rygielski, który wraz z żoną Wiesławą od 14 lat prowadzi firmę Motor Gas Rygielski w Toruniu.
- W zasadzie jeden montaż dziennie powinien wystarczyć. Ale to zależy od kosztów, na przykład od wydatków na reklamę. My przeznaczamy na nią dużo: jeździ trolejbus z reklamą, dajemy ogłoszenia w prasie. Jako jedna z pierwszych firm tego typu wprowadziliśmy wkładanie ulotek za wycieraczki aut, 30 - 40 tys. sztuk miesięcznie. To gwarantuje bezpośrednie dotarcie do klienta. Ale też kosztuje kilka tysięcy złotych - mówi Andrzej Żurowski, właściciel firmy Autogaz Serwis w Gdyni. Wpływy z montażu nowych instalacji uzupełnia dochód z serwisu i napraw. Można wykonać 20 - 30 napraw i regulacji tygodniowo. Zarobek: od 40 zł, przy cenie dlaklienta od 70 zł do 1 tys. zł, w zależności od tego, co trzeba zrobić.
- U mnie serwis i naprawy stanowią około 20 proc. przychodów - mówi Piekarz. - Zdecydowanie lepiej zakładać nową instalację, niż poprawiać po kimś - dodaje Zatchij.

Kiedy można liczyć na zwrot zaangażowanego kapitału?
- Prowadzimy firmę rok i zainwestowany kapitał już się zwrócił. Ale jeśli ktoś nie zna branży i startuje od zera, musi się liczyć, że nastąpi to dopiero po dwóch latach - ostrzega Piotr Zatchij. - To optymistyczne założenie. Dwa lata to minimum - komentuje Sławomir Piekarz opinię Zatchija.
 

Trudny biznes Zdarza się, że samochód jeździ posłusznie na benzynie, ale na gazie nie chce. Albo po uruchomieniu silnika słychać "pufff" - a tak być nie powinno. Dlaczego tak się dzieje? Może pomóc to wyjaśnić fakt, że firm montujących instalacje gazowe jest już na rynku dużo.- W Lublinie i Bydgoszczy jest takich firm po około 30, w Opolu około 10 - mówi Sławomir Piekarz.
- W Trójmieście można doliczyć się między 13 i 15 - ocenia Andrzej Żurowski. - W Toruniu jest około 15 - mówi Andrzej Rygielski. Podobnie jest w innych większych miastach. Wiosną zwykle firm przybywa, zwłaszcza tych nastawionych na szybki i łatwy pieniądz.
- Na rynku są więc firmy dobre, renomowane, i wiele marnych, bo powstały tylko na jeden sezon. Po nich często trzeba poprawiać - mówi Żurowski. Bywa, że przyjeżdża bmw z dużym silnikiem, potrzebna jest dla takiego auta instalacja sekwencyjna, kosztująca 4 - 4,5 tys. zł, ale warsztat, nic właścicielowi nie mówiąc, zakłada mikserową za 2 tys. zł. Klient zadowolony, bo tanio. - Ale to nie może dobrze działać. Rzetelna firma nie założy byle jakiej instalacji tylko po to, by zdobyć klienta.
Dobrej firmie zależy na tym, by jeden klient mówił drugiemu: "Tu, w tym warsztacie, dobrze to zrobili i wszystko działa bez zarzutu" - komentuje Małgorzata Nizińska. Pseudofirmy po sezonie zwijają interes, ale klient, choć gwarancję, owszem, ma, naprawić auta nie ma gdzie. - I przyjeżdża do nas. Mógłby ktoś pomyśleć, że dzięki temu mamy co robić. Ale to błędny wniosek. Takie firmy psują rynek - mówi Piotr Zatchij.
- Tajemnica sukcesu tkwi w dobraniu właściwej instalacji do samochodu. Warto też mieć homologację na instalacje 2 lub 3 producentów, ponieważ wtedy oferta jest szersza i większe są możliwości - mówi Zatchij. - W samochodach jest coraz więcej elektroniki. Trzeba za tym nadążać, a więc mieć umiejętności i sprzęt. Jeśli ktoś nadąża, da sobie radę. Warunki rynkowe są trudne, przetrwają najlepsi - uważa Żurowski.
Oprócz wiedzy i umiejętności ważna jest też strategia rynkowa. Warto na przykład zadbać o system ratalny i podpisać umowę z bankiem. To przyciąga klientów, bo taki kredyt spłaca się nieomal sam z kwot zaoszczędzonych na różnicy między ceną benzyny i gazu. Firm na rynku jest tyle, że można umówić się na montaż niemal z dnia na dzień. Ale firma Energy tym się nie przejmuje. W połowie maja wszystkie terminy miała zajęte na trzy tygodnie naprzód. - Nie boimy się kolejki. U nas świadczy ona o tym, jak wielu mamy klientów i jak ich traktujemy. Nie ma pośpiechu i robienia na ilość. Ma być mniej, a dobrze. Dlatego mamy tyle pracy - wykłada swoją koncepcję marketingową Małgorzata Nizińska. Ale zdaniem Sławomira Piekarza kolejka nie może być zbyt długa, bo klient, któremu zazwyczajzależy na czasie, pójdzie gdzie indziej. - Ja staram się, by oczekiwanie nie trwało dłużej niż 2 - 3 dni.
Warsztaty, które mogą wykonać montaż od ręki, prawdopodobnie nie mają zamówień, co może źle świadczyć o jakości ich pracy. Piekarz zaobserwował, że na rynku występują duże wahania, a w różnych rejonach kraju sytuacja jest odmienna. Dlatego zdecydował się na prowadzenie trzech firm w różnych miastach. Pierwszą założył w Lublinie 12 lat temu, gdy trwał tam gazowy boom. Ale po kilku latach obroty zaczęły spadać, bo powstało dużo firm. - Kiedyś robiło się 3, 4 instalacje dziennie i kolejka była na tydzień. Teraz zdarzają się dni, że nie mamy żadnego zlecenia. Trzeba było się rozwijać.
Do otwarcia kolejnych dwóch firm skłoniło mnie też to, że jeden z moich przyjaciół prowadzi hurtownię instalacji, więc miałem zapewnione dostawy - mówi Piekarz. Dlaczego wybrał akurat Bydgoszcz i Opole? Bo to miasta odległe od siebie, są inne warunki, nie było tam zbyt wielu warsztatów. Obroty w firmie bydgoskiej, istniejącej 3 lata, zbliżają się do lubelskich. Opolska, działająca od niespełna roku, goni tamte dwie.

Falujący rynek
- To rynek specyficzny, dość nieprzewidywalny. W poprzednich latach wiosną zwykle był wyraźny wzrost. To się skończyło. Nie ma okresów wzrostu, jest umiarkowana stabilność. Dziwne, ale znaczącego napływu klientów nie spowodował zwiększony import używanych samochodów z Zachodu, zamówień przybyło 20 - 30 proc. W największym stopniu na rynek oddziałują ceny benzyny i gazu oraz ich wzajemne proporcje - mówi Sławomir Piekarz. A ruchy cen trudno przewidzieć. Dlatego trzeba mieć "moce przerobowe" w gotowości, bo nigdy nie wiadomo, ilu będzie klientów. Są różne dni i różne tygodnie. - Trudno mówić o stabilności na tym rynku - dodaje Piekarz. Czy zatem jest na nim miejsce dla nowych graczy? Zdaniem Andrzeja Rygielskiego 15 firm w Toruniu to optimum. Jeśli będzie ich więcej, nie starczy pracy dla wszystkich. - Jeśli w danym mieście rynek jest nasycony, to nie warto się za to zabierać - uważa Piekarz.
- A jeśli już, to planować trzeba długofalowo. Nie da się tego robić dorywczo. Tak właśnie planuje Andrzej Żurowski: - Prowadzę firmę w Trójmieście od trzech lat. Będę chciał działać na rynku jak najdłużej. Wprowadziłem inne usługi, takie jak naprawa i wymiana układów wydechowych, bo przekonałem się, że na samym gazie mógłbym nie dać rady. Trudniej niż warsztat, który montuje instalacje, otworzyć stację tankowania gazu. Teren, na którym ma stanąć stacja LPG, musi być w planie zagospodarowania przestrzennego przeznaczony pod tzw. aktywizację gospodarczą. Trzeba przygotować się na to, że będą konieczne uzgodnienia, m.in. z zarządem dróg publicznych, z energetyką, z wodociągami itp. - takie jak podczas starania się o pozwolenie na budowę. A potem będą odbiory - analogiczne jak przy innych obiektach budowlanych. Jakie wymogi musi spełniać stacja i ile to kosztuje? Zbigniew Buryan, dyrektor handlowy, prokurent w spółce Hadex-gaz w Poznaniu, prowadzącej tam 4 własne stacje LPG oraz kilkanaście w kraju, działających pod patronatem firmy, ocenia to tak:
- Wystarczająca jest działka o powierzchni od 600 do 1000 mkw. W fazie projektowania trzeba jednak uwzględnić strefy: zbiorniki muszą być oddalone od krawędzi działki lub drogi co najmniej o 10 m, od budynków mieszkalnych i użyteczności publicznej o 30 m, od innych budowli o 20 m, od linii wysokiego napięcia o 15 m i od studzienek wodno-kanalizacyjnych o 8 m. Stacja składa się z tzw. modułu, czyli zbiornika, dystrybutora i pompy. Koszt samego modułu wynosi ok. 60 tys. zł netto. Ale jeśli ma być otoczenie z infrastrukturą: pawilonem, lampami, trawniczkami, porządnym dojazdem, a taki standard ma już wiele stacji, zwłaszcza w większych miejscowościach, wówczas koszt wzrasta co najmniej o 40 tys. zł. W sumie na postawienie przyzwoitej stacji trzeba wydać minimum 100 tys. zł. Nieco inną kalkulację przedstawia Zdzisław Lewkowicz, kierownik ds. inwestycji białostockiej sieci Barter, która prowadzi 37 stacji LPG na terenie województwa podlaskiego:
- W wersji najtańszej, tzn. na działce w pełni uzbrojonej, z instalacją wodną, kanalizacyjną, prądem i wjazdem, stacja kosztuje 70 - 80 tys. zł. Gdy działka nie jest uzbrojona, trzeba liczyć się z wydatkiem 100 - 140 tys. zł. Stację sprzedaży gazu LPG może prowadzić każdy - pod warunkiem uzyskania koncesji na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie obrotu paliwami wydawanej przez Urząd Regulacji Energetyki (dotyczy to stacji i dystrybutorów o obrocie rocznym powyżej 10 tys. euro).
Osoby obsługujące muszą odbyć szkolenie bhp i uzyskać uprawnienia w zakresie napełniania samochodów gazem płynnym, nadawane przez Transportowy Dozór Techniczny. Szkolenia takie organizują m.in. zakłady doskonalenia zawodowego, trwają one kilka dni, kosztują 250 - 300 zł. Stacja całodobowa (teoretycznie nie musi taka być, ale dobrze, jeśli jest) powinna mieć co najmniej 3 pracowników (zarobki po 1000 zł brutto). - Nasze stacje są całodobowe, bo uznaliśmy, że jeśli i tak na noc trzeba zapewnić ochronę, to warto zapłacić trochę więcej osobie z obsługi i sprzedawać na okrągło. W nocy ruch jest niewielki, ale stacja nie jest wtedy bezproduktywna - mówi Zbigniew Buryan.
Stacje LPG są prowadzone albo jednoosobowo, albo należą do sieci. Z 37 stacji prowadzonych przez Bartera własnością sieci jest 21, reszta jest w dzierżawie.
- Na własnych stacjach zatrudniamy pracowników na etatach, na dzierżawionych podpisujemy umowę ajencyjną - mówi Lewkowicz. Zdarza się, zwłaszcza w przypadku dużych zachodnich sieci jak Statoil czy Shell, że stacja funkcjonuje na zasadzie franchisingu. Z zaopatrzeniem w gaz nie ma problemu. Na rynku działa kilkuset większych i mniejszych dostawców, wystarczy podpisać umowę. - Podpisanie umowy zależy od trzech głównych czynników: jakości gazu dostarczanego do stacji, ceny gazu oraz lokalizacji - mówi Zdzisław Lewkowicz. Z jakością bywa różnie. Gaz też może być "chrzczony", np. wodą. Wieść, że stacja sprzedaje marny gaz, rozchodzi się wśród kierowców szybko. Potem takie miejsce omijają. Lokalizacja może być dobra, może być kiepska.
- Najlepsze jest centrum dużego miasta. Ważna jest też komunikacja: czy wyjeżdża się na drogę jednokierunkową, czy na dwukierunkową i czy trzeba zawracać. Liczy się otoczenie i standard - mówi Zbigniew Buryan. - Najlepsze lokalizacje to te w obrębie większych miejscowości, gorsze - przy trasach przelotowych i w gminach. Dobrze położona stacja w dużej miejscowości może sprzedać miesięcznie 60 - 80 tys. litrów, a nawet do 100 tys. litrów, a przy trasie przelotowej 40 tys. litrów - ocenia Zdzisław Lewkowicz. Zatem stacja w bardzo dobrym punkcie może osiągać sprzedaż 2 - 3 tys. litrów gazu dziennie.
- Średnie tankowanie to 20 - 30 litrów, czyli 40 klientów dziennie - mówi Jarosław Saciłowski, pracownik sieci Barter, obsługujący stację LPG przy ul. Elewatorskiej w Białymstoku. - Można zarobić, ale niewiele. Gaz zdrożał, marża stopniała, stacji przybywa w tempie większym niż samochodów zasilanych gazem. Dlatego nie jest to już taka żyła złota jak jeszcze kilka lat temu - mówi Zbigniew Buryan. W jego ocenia marża na litrze sprzedanego gazu może wynieść najwyżej 30 gr. Stacja o dobrej lokalizacji może się z tego utrzymać.
- Trzeba brać pod uwagę zagrożenia, np. ze strony wielkich koncernów, które, jak się słyszy, szykują wojnę cenową. Na domiar złego trwają ciągłe przymiarki rządu do wprowadzenia akcyzy na gaz. W efekcie małe stacje mogą upaść albo zostać włączone do wielkich sieci - przestrzega Zdzisław Lewkowicz.

JERZY DOMAGAŁA
 

FACHOWIEC PODPORĄ
To biznes na pewno opłacalny, ale trudniejszy niż prowadzenie zwykłego warsztatu naprawczego, a do tego obarczony dużym ryzykiem. Instalacja gazowa jest dodatkiem do samochodu. Montując ją, dokonujemy ingerencji w elektronikę. Jeśli komuś w aucie jeżdżącym na benzynie coś się zepsuło, to przyjeżdża do warsztatu i prosi o pomoc. A gdy po zamontowaniu instalacji gazowej coś nie działa, przyjeżdża z pretensją: zepsuliście mi samochód.
Żeby o zakładzie zajmującym się montowaniem instalacji gazowych można było mówić, że to dobra firma, musi przede wszystkim być tam fachowiec od spraw technicznych, który ma odpowiednią wiedzę i praktykę - on jest podporą firmy. Jeśli nie ma wiedzy, to żadne pieniądze się nie liczą, bo klient wróci i powie, że gaz zepsuł samochód. Założyć instalację nie jest trudno. O prawdziwym sukcesie można mówić, jeśli wiadomo, jak naprawić, gdy coś nie działa jak należy. Filozofia zakładu nie może też polegać na polowaniu na klienta za wszelką cenę. Trzeba patrzeć nie tylko na to, co jest dziś, ale myśleć o tym, by mieć klienta za miesiąc, za rok. I pamiętać, że ciągle trzeba inwestować w nowy sprzęt i urządzenia. To warunki sukcesu.


W ZŁYM KIERUNKU
Andrzej i Wiesława Rygielscy Firma Motor Gas Rygielski, Toruń W branży mówi się, że w skali kraju nawet połowa firm powinna zniknąć z rynku. Jest ich już po prostu za dużo. Jeśli chodzi o naprawy, serwisy, przeglądy, to każdy warsztat ma własny krąg stałych, powracających klientów. Ale nowych, chętnych na nowe instalacje nie ma tak wielu, by wszyscy mieli zajęcie. Będąc w branży kilkanaście lat - jak my - trudno nie stwierdzić, że rynek instalacji gazowych poszedł w złym kierunku.
Montowane urządzenia i instalacje są kiepskie, bo nie nadążają za rozwojem elektroniki. Sprowadza się te mniej zaawansowane technologicznie, bo są tańsze. Tymczasem światowy rynek samochodowy poszedł naprzód. Nastąpił rozwój elektroniki. Za nim podążyły instalacje gazowe. Są teraz dostępne nowe generacje tych urządzeń, bardziej zaawansowane i oczywiście lepsze. Jednak one kosztują drożej. U nas oferuje się te tańsze i gorsze, żeby za wszelką cenę wejść na rynek i zdobyć klienta. Ale klient tego nie wie.


 





Zobacz nasze aukcje:
 



 





© Copyright 2016
www.egp.pl