montaż autogazu
serwis lpg
o nas
aktualnosciwycena lpgopinie o energy gaz polska
floty
lpg do szkół nauki jazdyraty
galeria
video
instalacje gazowe
direct
gaz ciekły
dlm
cennik lpg
certyfikaty
pytania lpg
mechanika pojazdowa
praca
pasja
sport
raty
kontakt energy gaz polska
serwis autogaz


CZĘSTE PYTANIA KLIENTÓW DOTYCZĄCE LPG
 

1. Jakie korzyści wynikają z eksploatacji samochodu z założoną instalacją LPG?

Najważniejszą zaletą jest oszczędność finansowa. Zilustrujemy ją na przykładzie samochodu Fiat Siena 1.6 16V z instalacją gazową. Otóż według badań Instytutu Transportu Samochodowego zasilane benzyną Fiat przy prędkości 90 km/h zużywa 7 dm3/100 km, zaś w ruchu miejskim 10 dm3/100 km. W przypadku jazdy na gazie zużycie paliwa, (czyli gazu) wzrasta o, około 13%, co wynika z jego nieco niższej niż benzyna wartości energetycznej. I tak przy 90 km/h spalanie wyniosło 7.9 dm3/100 km, a w ruchu miejskim 11,3 dm3/100 km. Litr benzyny bezołowiowej kosztuje średnio 4,99 zł a litr gazu 2,56 zł, gra jest zatem warta świeczki. Równie ważna, zwłaszcza przy tak dużej liczbie samochodów poruszających się po naszych drogach, jest także ochrona środowiska. Istotną zaletą samochodów zasilanych gazem jest obniżona emisja składników toksycznych w spalinach, także w odniesieniu do samochodów z katalizatorami - przykładowo tlenku węgla, (CO) o 50%, tlenku azotu (NO2) o 3%. Podkreślenia godny jest fakt, że te niewątpliwe korzyści
ekonomiczne i ekologiczne nie zostały okupione znacznym pogorszeniem osiągów samochodu. Zasilane benzyną Fiat Siena 1.6 16V rozpędza się od 0 do 100 km/h w 13,4 s, zaś samochód zasilany gazem w 15,1 s. W toku normalnej, codziennej eksploatacji samochodu różnica ta jest niezauważalna.


2. Czy instalacja LPG jest bezpieczna?

Firmy zaopatrujące rynek Polski w instalacje LPG musiały poddać szczegółowym testom komponenty wchodzące w skład instalacji LPG. Badania wynikiem pozytywnym zostały przeprowadzone na Politechnice Śląskiej. Systemy LPG uznane zostały za całkowicie bezpieczne w użyciu oraz otrzymały wymagane homologacje.



3. Czy systemy LPG zakładane w samochodach niszczą silnik?


Badania nad użyciem gazu do zasilania silników spalinowych trwają od lat 30-tych naszego stulecia. W podręczniku K. Niewiaromskiego pt. "Silniki Spalinowe" w części drugiej na stronie 383 czytamy:
"Zaletą silników gazowych jest brak zjawiska rozrzedzania oleju i wskutek tego zmniejsza się zużycie części układu korbowego. Charakterystycznym zjawiskiem dla tych silników, w przeciwieństwie do pracujących na paliwie płynnym, jest stopniowy wzrost lepkości oleju. Zmniejsza się również osadzanie nagaru na tłokach, zaworach i ściankach głowicy, a gazy spalinowe, wskutek pełniejszego spalania, powodują mniejsze niszczenie stykających się z nimi części. Wymienione wyżej zjawiska, przedłużają żywotność silnika, okresy między remontowe i tym samym ekonomiczność eksploatacji."


4. Czy w każdym samochodzie można zamontować instalacje LPG?

Teoretycznie instalacje gazowe można montować w każdym samochodzie, choć z ekonomicznego punktu widzenia jest to opłacalne jedynie w silnikach benzynowych, chłodzonych cieczą. Nie jest to opłacalne w silnikach: dwusuwowych, Diesel, oraz w umieszczonymi z tyłu samochodu. Nie ma żadnych problemów z montowaniem instalacji w samochodach z wtryskiem, choć stopień zaawansowania technologicznego instalacji jest dużo większy. Wzrasta przy tym jednak w znacznym stopniu komfort użytkowania instalacji, gdyż zmiana rodzaju napędu odbywa się niemal niezauważalnie dla kierowcy.


5. Z czego składa się instalacja LPG?


Instalacja gazowa do samochodów składa się w najprostszej wersji z takich elementów jak: zbiornik, zawór na zbiorniku, elektrozawory (gazowy i benzynowy), reduktor-parownik, mieszalnik, przełącznik rodzaju pracy i oczywiście wlew paliwa. W wersji bardziej rozbudowanej zmienia się rodzaj przełącznika np. na automatyczny, dochodzi wskaźnik poziomu paliwa w kabinie kierowcy (standardowo umieszczony jest na zbiorniku). W przypadku silników z wtryskiem zakładamy elektroniczny układ sterujący dawkowaniem gazu na podstawie sygnałów pochodzących z sondy Lambda, ubywa elektrozawór benzynowy. Warto także wiedzieć, że bardzo ważną częścią instalacji gazowej jest mieszalnik, którego dobór zależy od rodzaju gaźnika w samochodzie, pojemności silnika, a w przypadku wtrysku, od jego rodzaju i producenta. Najnowsze instalacje gazowe oparte są na zasadzie wtrysku gazu to znaczy gaz podawany jest z reduktora pod ciśnieniem ok. 1 atm. na szynę wtryskiwaczy gazowych, które wtryskują sekwencyjnymi dawkami gaz do cylindrów tak samo jak wtryskiwacze benzynowe, z których podczas pracy na gazie jest pobrany sygnał.


6. Czy można zamontować instalację LPG do układów zasilania samochodu z plastikowym kolektorem ssącym?

Tak, można, jednak wymaga to odpowiedniego dobrania instalacji wtrysku gazu. W samochodach z plastikowym kolektorem ssącym jest to jedyna alternatywa zabezpieczająca je przed efektem strzelania znanym z instalacji poprzednich generacji.


 





Zobacz nasze aukcje:
 



 





© Copyright 2016
www.egp.pl