INSTALACJE LPG
MONTOWANE W ENERGY GAZ POLSKA
(kliknij na logo
producenta aby dowiedzieć się więcej)

- BRC instalacja gazowa Sequent 32 OBD do aut 3 i 4 cylindrowych

- BRC instalacja gazowa Plug &
Drive do 5,6,8,10 cylindrowych
-
BRC Sequent SDI do aut z bezpośrednim wtryskiem FSI, TFSI,
GDI, TSI, DISI

- BRC instalacja gazowa ALBA do aut 3 i 4 cylindrowych
- Lovato
instalacja gazowa Easy Fast Direct Injection do
aut z
bezpośr. wtryskiem FSI, TFSI, GDI, TSI, DISI
- Lovato Smart ExR instalacja gazowa Smart do
3-4 cyl.
- Lovato instalacja gazowa Fast do 6, 8 cyl.

- Ladni renzo instalacja gazowa Omegas Direct do
aut z
bezpośr. wtryskiem FSI, TFSI, GDI, TSI, DISI
- Landi Renzo instalacja gazowa Omegas do aut 3, 4, 5,
6 i 8 cyl.
- PRINS VSI-2.0 - instalacje gazowe do aut 4, 6, 8 cyl.
- PRINS VSI-2.0 DI - LPG
do
aut FSI, TFSI, GDI, TSI, DISI

- PRINS VI generacja LPG Direct Liqui Max (Direct Liquid
Injection) do bezpośr. wtrysku FSI, TFSI,
GDI, TSI, DISI
- Zavoli Bora Light - instalacje gazowa do aut 3, 4 cyl.

- Zavoli Direct Injection Alisei - instalacje gazowe
do
aut z
bezpośr. wtryskiem FSI, TFSI, GDI, TSI, DISI

- Tartarini - instalacje
gazowe do aut 3, 4, 5, 6, 8 cyl. (Fiat)

- KME instalacje gazowe do aut 3, 4, 5, 6, 8,
10, 12 cyl.
- KME
NEVO SKY instalacje gazowe do aut z bezpośrednim wtryskiem paliwa
- Stag instalacje gazowe do aut 3, 4, 5, 6, 8,
10 cyl.
- Vialle wtrysk ciekły LPfi V generacja do sam. 4, 6, 8-cyl.
-
Vialle wtrysk ciekły LPIdi V
generacja do sam. z bezpośrednim wtryskiem
Co to jest LPG?
LPG (skrót od
ang.
Liquefied Petroleum Gas) (znany jako propan butan), gazol –
wspólna nazwa
mieszanin
propanu i
butanu (w
różnych proporcjach). Używany jako
gaz, ale
przechowywany w pojemnikach pod ciśnieniem jest
cieczą.
Należy do najbardziej wszechstronnych źródeł zasilania.
LPG uzyskiwany jest
jako produkt uboczny przy
rafinacji
ropy naftowej.
Niewielkie jego ilości otrzymuje się także ze złóż
gazu ziemnego,
zwykle na początku uruchamiania nowego odwiertu. W skali światowej
szacuje się, że prawie 60% globalnej produkcji LPG pochodzi z
wydobycia naturalnego, zaś pozostała część z procesów rafineryjnych.
W wielu krajach
wzrasta popularność LPG jako paliwa silnikowego, zwłaszcza w Europie
(głównie w
Holandii,
Polsce,
Belgii,
Włoszech,
Wielkiej Brytanii)
oraz w
Indiach i
Korei.
Liczba oktanowa
LPG wynosi 90-120, choć do oceny właściwości antystukowych tego
paliwa stosuje się częściej
liczbę metanową,
która dla LPG stosowanego do napędu samochodów mieści się w
granicach 60-80.
LPG stosowany jest
głównie jako źródło zasilania
silników benzynowych,
zarówno
gaźnikowych
jak i z jedno i wielopunktowymi
układami wtryskowymi.
Głównym powodem stosowania LPG jako paliwa silnikowego jest jego
cena wynosząca w
Polsce ok.
45% ceny benzyny bezołowiowej. W wielu krajach, m.in. w Holandii i
Belgii, paliwo to jest promowane jako bardziej ekologiczne od
benzyny.
Instalacje gazowe dzieli się
na tzw. generacje.
Instalacja gazowa IV
generacji
Instalacja gazowa IV
generacji - "sekwencja" jest najpowszechniej stosowaną w
ostatnim czasie. Gaz dostarczany jest do silnika przez elektrycznie
sterowane wtryskiwacze - zamontowane w pobliżu zazwyczaj na
kolektorze dolotowym. Dawka paliwa ustalana jest na podstawie
infromacji dostarczanych przez centralkę gazową. Takie rozwiązanie
zapewnia utrzymanie przyspieszenia oraz prędkości maksymalnej na
prawie na takim samym poziomie jak przy zasilaniu benzyną.
W instalacjach gazowych
IV generacji dzięki sekwencyjnemu wtryskowi przejście na
zasilanie gazem (po uzyskaniu określonej temperatury silnika) oraz
na benzynę odbywa się automatycznie. Przełącznik umieszczony
wewnątrz pojazdu (zazwyczaj przy kolumnie kierowniczej) sygnalizuje
przełączenia się paliwa na gaz oraz stan napełnienia zbiornika
zbiornika gazowego.
Zasada działania
instalacji gazowych IV generacji:
W układzie tego typu wtryskiwacz gazu działa bardzo podobnie do
wtryskiwacza benzyny. Z reduktora ciśnienie gazu doprowadzone jest
do wtryskiwaczy zamontowanych na specjalnej listwie paliwowej.
Komputer oblicza moment otwierania wtryskiwacza i czas trwania
wtrysku dla każdego cylindra osobno.
Zaletami sekwencyjnego wtrysku gazu są:
- znaczne zmniejszenie zużycia paliwa w porównaniu do instalacji
poprzednich generacji
- praktycznie zachowanie seryjnych parametrów pojazdu
- zmniejszenie zanieczyszczeń
|